طب النبی 26 : حجت الاسلام و المسلمین سید حسن ضیایی

·         افراد بر حسب سلیقه و علاقه شان می توانند انتخاب کنند

o        محقق و مجتهد عالم -> آیت الله مکارم

o        عادل و اهل سیر و سلوک -> آیت الله بهجت

o        اصول مقایسه ای -> آیت الله فاضل

o        فقه حدیثی و اصولی -> آیت الله تبریزی، آیت الله سبزواری

o        ...

·         به خاک ته کفش یک فقیه آدم توهین کند فسق آور است

·         شَوص -> معنا : گاهی درد دندان، گاهی درد شکم

·         لَوص -> گاهی درد گردن گاهی درد پشت کمر

·         ...

·         دردهای غیر عضوی معده -> زردآب، پرزهای کوتاه

·         شنبلیله -> فواید متعدد از جمله درمان تقطیر بول

o        شنبلیله خشک شده + انجیر خشک شده در آب بریزیم بگذاریم بجوشد، صاف کنیم آب را، یک روز در میان بخوریم تا تمام شود.

o        کتاب اسرار گیاهان دارویی احمد حاجی شریفی معروف به عطار اصفهانی ص698

·         چای کامبوجا -> چایی است باکتریایی، یکمی برای بدن مفید است ولی مضراتش خیلی بیشتر.

o        در کانادا و اروپا نمی خورند، در کشورهای جهان سوم رایج می کنند.

o        یکی از ضرر ها:

§         اگر نظیف نباشد کل بدن لخته خون می شود

§         ظروف تمیز باید باشد، کریستال باشد

·         کتاب دائره المعارف گیاهان دارویی طب سنتی، محمد علی افسر خیاوی ص273

·         فرهنگ گیاهان دارویی ایران، مهندس احمد ماهوان ص254

·         1 دانق = یک ششم درهم

o         12قیراط  = 1 درهم = 2400 گرم

o        1 قیراط = 4 جو = 200 گرم

·         تقطیر بول گاهی به دلیل بلغمی بودن و سرد مزاجی است ، گاهی به دلیل باکتریایی بودن پروستات.

·         بحث ریح:

o        هفته ای یک بار، یک کله سیر بخورد -> برای افراد عادی

o        برای افرادی که فشار بالا دارند -> روزی یک بار، یک کله سیر قورت بدهند.

o        زیاد مصرف کردن سیر -> فشار خون را پایین می آورد.

o        رماتیسم ناشی از رطوبت (مثل شمالی ها) -> روزی یک بار سیر بخورد.

o        اگر سیر زیاد مصرف شود پوست بدن مچاله می شود -> چون آب اضافی ندارد.

§         فشار خون هم کم می شود.

·         اگر مردم همه با هم مساوی باشند فساد پیش می آید:

o        اختلاف فرهنگی ضروری است.

o        ظلم به یکدیگر حرام، توهین به شخصیت افراد حرام.

o        تساوی افراد در مقابل قانون باید باشد.

o        کسی که تأمین است، بیشتر از تأمینش بدهی طغیان می کند.

o        کسی که نیاز دارد به او کمتر بدهی -> از کارهای اصلی مجبور است بزند برای تأمین معاش.

o        تساوی در حقوق اشتباه است اما تساوی در قانون عدل لازم است.

o        عقیده صهیونیستی -> فمینیسمی : یکسان بودن مرد و زن است.

o        درست نیست چون:

§         زن عاطفه اش و احساسش بیشتر از مرد است

§         غیرت زن حماقت است و غیرت مرد عقل است.

§         زن مزرعه است و می خواهد پرورش بدهد.

·         دهاتی ها: آرد تازه، نان تازه، روغن گاو، کره گوسفندی، قرمه قبلاً می خورد.

o        حالا فیگور شهری می دهیم -> شکلات، پفک، بیسکویت، پیتزا -> خیانت به سلامت است.

o        یَحسَبوُنَ اَنَّهُم یُحسِنُونَ ...

·         جوش زدن آدمی -> ریح ناشی از غم و انده فراگیر که لاعلاج شده.

o        هورمون ها تغییر می کنند، مایعات خونی تغییر می کنند، پشت کره چشم شروع به سوختن می کند، دوران سر، لب ها خشک، افت پلاسمای خون.

o        به دلیل افت فرهنگی مسلمانان.

o        گوش دادن به حرف شرق و غرب، فاصله گرفتن از ولایت.

·         رهایی یافتن از درد فراگیر کل بدن:

o        استنشاق کن به زَنبَق و عَنبَر، صبح زود.

·         آمار سال 1386 در تهران : از هر 5 ازدواج، 9 طلاق!

o        قبلاً از هر 100 تا 25 تا بود.

·         علاج ضعف بنیه :

o        اکل الحَریس

o        اکل کباب با لعاب اش -> با ماست شیرین و یا دوغ شیرین بعد آن.

o        شیر عسل، خرما

·         باز شدن اشتها:

o        آلو (سه چهار دانه بس است)، انار شیرین (نصف استکان در روز بس است)، زرشک خام (تا 1 قاشق چایخوری)

o        پنیر صبحانه خوردن، بدن را نحیف می کند.

·         برای بچه ای که ضعف بنیه دارد :

·         سر صبح شیر عسل ، 1ساعت بعد -> چهار تخم (مغز خام) را پودر کنیم بخورد، یک ساعت بعد -> آب سیب، یک ساعت بعد -> آب آناناس یا لپ آناناس، یک ساعت بعد -> سوپ رقیق، یک ساعت بعد -> هلیله بادم، یک ساعت بعد -> فِرِنی ...

o        این را ریزه خواری می گویند. برای بچه های دارای کم وزنی خوب است.

o        اشتباه مردم : پفک، اسمارتیز، بستنی و ... می دهد بچه میل به غذا را از دست می دهد.

·         گاهی بی اشتهایی بچه عصبی است -> دلیل: خراب کردن بچه جلوی دیگران

o        راه درمان: خوبی هایش را جلوی دیگران بگوییم

o        عیب هایش را توسط افراد دیگر به او بفهمانیم و بگوییم.